بازگشت به صفحه اصلی 

بنام خدا

     جناب آقاي دكتر اسحاق جهانگيري معاونت محترم اول ریاست محترم جمهوری اسلامي ايران

     احتراما با اهدا سلام

     لازم است ابتدا به عرض برسانم ، مطلب ذيل ، هر چند به ظاهر غير قابل باور و خارج از تصور به نظر مي رسد ، اما حقيقتاً قابل اجرا و عين واقعيت است.

      و آن اينكه اينجانب در يك طرح  جامع ، به راه حلي براي مهار ارز  و خنثي نمودن  تبعات آن بر اقتصاد كلان كشور رسيده ام.

     همه اقتصادانان وكارشناسان متفق القول اند كه واقعي سازي ارزش همه كالاها و خدمات ، سپردن بازار ارز به عرضه و تقاضا و عدم پرداخت يارانه تنها راه حل اقتصاد ايران است اما چگونه ممكن است پايدار، باثبات و مستمر باشد؟

      آيا ميتوان نرخ برابري ارز را به گونه اي  هدايت  نمود كه ارز نفتي و غيره با يك نرخ و به قيمت روز بازارباشد(يكسان سازي نرخ ارز) ، در بلند مدت پايدار بوده و هر ازچندگاهي اقتصاد ايران را دچار تلاطم ننموده ، جلوي رانت ها ، سودهاي سرشار و سواستفاده ها گرفته شود ؟ 

       آيا ميتوان ارزش بنزين و ساير سوختها ،  آب  و برق و هر نوع كالا و خدمتي كه با يارانه دولتي عرضه مي شده را واقعي نمود ، كه تبعات اجتماعي آن نيز بلااثر شود  به گونه اي كه  كمترين مشكل  متوجه عموم مردم خصوصا اقشار ضعيف و آسيب پذير گردد ؟

 

       آيا ميتوان راه حلي پيدا نمود كه سرمايه هاي سرگردان و نقدينگي افسار گسيخته ، تا حدودي كنترل شده و  اثرمخرب آن بر بازار  به حداقل رسيده و آيا ميتوان تصور نمود سود بانكي  در ايران به عددهاي 2 يا 3 درصد يا كمتر از آن برسد؟

        آيا ميتوان اثر عامل خارجي مانند تحريم ، تهديد و ... بر بازار ارز و اقتصاد ايران را خنثي نمود يا به حداقل ممكن رساند ؟

        در پاسخ به سؤالات فوق به عرض ميرساند ، بلي ميتوان ، اينجانب مدعي هستم ، در يك طرح جامع به راه حلي رسيدم كه در چند بخش با انجام يك فرايند نه چندان پيچيده ، ضمن مزاياي قابل توجه براي قاطبه مردم و ثبات وپايداري در آينده ، ميتوان اين اهداف را اجرايي نمود و با عنايت به منافع جانبي كه آحاد مردم بواسطه اين طرح بهره مند خواهند شد ، عاري از تبعات اجتماعي وكمترين مشكل متوجه اقشار ضعيف وآسيب پذير خواهد بود. نكته مهم براي تاثيرگذاري بايستي حتما تمامي بخشها مانند ستونهاي يك ساختمان هم زمان اجرا شود تا بتوان به بهترين نتيجه دست يافت.

    قريب شش سال و خصوصا در يك سال اخير تمامي جوانب آن را سنجيده كه حداقل از ديد اينجانب قابل انجام است ، در هيچ نظريه اي از اين طرح  نديدم و هر چند بي نقص هم نيست  ،  اما منافع عمومي آن  به  كاستي احتمالي، بسيار برتري دارد.

    اگر بخواهم در خصوص آثار مخرب نوسانات شديد نرخ ارز بر اقتصاد ايران ، مصائب ريال و سركشي ارزهاي خارجي در بيش از سيصد سال اخير بگويم از زماني كه يك تومان ايران برابر با ده پوند انگليس بود خود كتابي خواهد شد با صفحات كثير، كه هم در اين مقال نمي گنجد و هم تكرار صِرف آن دردي از اقتصاد ما درمان نخواهد نمود. فقط در نظر بگيريد تاثيرنوسانات اخير نرخ ارز در زندگي مردم  تا چه ميزان  بوده؟  كه به عبارتی ، کارگر ایرانی نسبت به سال قبل برای حفظ سطح درآمدی خود چه مقدار بیش از سال قبل بايد کار کند؟

   تمامي نخبگان اقتصادي و خصوصا توصیه اکید صندوق بین المللی پول به ایران ، يكسان سازي يا تك نرخی شدن ارز است . در تاريخ 97/5/14 هنگامي كه جزئياتي از بسته جديد ارزي اعلام گرديد اينجاب در همين روز طي پيام كوتاهي به جناب آقاي پور ابراهيمي نماينده مردم كرمان و رياست محترم كميسيون اقتصادي مجلس متذكر شدم: (تامين كالاهاي اساسي با نرخ ارز دولتي با توجه به اختلاف فاحش آن با ارز آزاد اشتباه است زيرا در آينده اي نه چندان دور معضلي بنام قاچاق خروج از كشور همين كالاهاي اساسي و ارزاق مردم كه ميتواند تا دهها برابر نياز عادي هم باشد ، به ساير مشكلات كشور افزوده ميشود. پس ازآن دولت تا چند برابر نياز واقعي مردم ميتواند ارز 4200 اختصاص دهد تا به واسطه قاچاق اين كالاها كمبودي در كشور احساس نگردد؟

   ضمناً قبل از اين سعي نمودم با حضرتعالي اين طرح را در ميان بگذارم (شماره ثبت 1515388032) 97/6/11  اما به دليل مشغله فراواني كه حضرتعالي داريد ، سعادت آن نصيبم نگرديد.

    در هر بحران ارزي ، تورم نوبتي و مشكلات ناشي از آن را ، مردم و دولت تجربه نمودند ، (تورم نوبتي= ابتدا افزايش نرخ ارز بلافاصله طلا و كالاهاي خارجي و پس از آن ، كه معمولا تا مدتها هم طول ميكشد به نوبت افزايش قيمت ساير كالاها ، خدمات و ارزاق عمومي ، جالب است اين چرخه معيوب دوباره پس از چند سال در يك بحران جديد تكرار ميشود) وآيا نبايد پاياني بر آن متصور باشد؟

   ارز باید نرخ واقعی خود را پیدا کند که متاثر از شرایط مختلف است ، این نیست که به زور بگوییم ارز بايد فلان نرخ را داشته باشد ، بلکه به مسائل سیاسی داخلی و خارجی و اقتصادی و مردم و... مرتبط است. نمی‌توان نرخ را سرکوب کرد و به زور آن را ثابت نگه داشت ، تا زمانی که با نرخ‌های مختلف ارز را قیمت‌گذاری می‌کنیم ، عاملی خواهد بود برای اینکه به ثبات اقتصادی نرسیم ، نرخ ارز باید برای همه یکسان باشد تا جامعه خودش را بر اساس آن وفق دهد و حرکت کند ، و هیچ کسی از چند نرخي ارز ، جز دلالان و واسطه‌ها نفعی نمی‌برد ، نه تولیدکننده ، نه تاجر و نه مصرف‌کننده ، و تمام افرادی که بر اساس قوانین جاری کشور حرکت می‌کنند ضرر خواهند کرد.

   در شرایط نابسامان بازار ارز ، مسلماً باعث ضرر و زیان بخش‌هایی از اقتصاد و افراد جامعه می‌شود. به طور حتم در این شرایط مردم و قشری از جامعه که از قدرت خرید کمتری برخوردارند ، متضرر خواهند شد ، چون از بابت رشد نرخ ارز ، ارزش پول‌شان کم می‌شود و درآمدشان کاهش می‌یابد ،  نرخ ارز می‌تواند بر مایحتاج ضروری مردم تاثیر زیادی داشته باشد ، اما در این بین به ظاهر شاید دهک‌های بالاي جامعه خیلی از این جریان آسیب نبینند ، اما به يقين این شرایط در بلندمدت می‌تواند باعث شود که همه افراد و بخش‌های اقتصادی از این نوسانات و رشد قیمت‌ها آسیب ببینند و دچار ضرر شوند.

    هر كالا و خدمتي ارزش و بهايي دارد ، منجمله ارائه يك طرح كه معمولا به حق مالكيت فكري ناميده مي شود.

     يك ایده ارزشمند بايد سه شرط داشته باشد:

جدید

قابل کاربرد

دارای خلاقیت،ابتکار و نوآوری ،

كه اين طرح هر سه مورد را دارا است.

     جهت سنجش بهتر ارزش اين طرح ، حضرتعالي تصور فرمائيد اگرفقط بخش مرتبط با عرضه مواد سوختي مانند بنزين در اين طرح به واقع قابل اجرا و اين مواد بدون يارانه به ارزش واقعي عرضه گردند به گونه اي كه بدون تبعات اجتماعي بوده وكمترين مشكل  متوجه اقشار ضعيف و آسيب پذير گردد ، دولت و خصوصاً مردم نيز با توجه به منافع جانبي اين طرح ، ازآن رضايت داشته باشند

 اولاً تا چه ميزان براي اقتصاد كشور مفيد است؟

   ثانياً جدا از ارزش معنوي آن ، اگر صرفاً اين بخش از طرح به عنوان حق مالكيت فكري و از جنبه مادي بابت يك ايده ارزشمند قيمت گذاري شود چه بهايي خواهد داشت؟

    از نقاط قوت اين طرح جامع ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود.

ديده شدن عدالت اجتماعي در آن.

ثبات وپايداري در آينده.

سادگي و قابل درك بودن براي اكثريت جامعه.

رضايت هم زمان حاكميت ، دولت و مردم.

بدون تبعات اجتماعي ، به گونه اي كه كمترين مشكل  متوجه اقشار ضعيف و آسيب پذير خواهد بود .

بدون نياز به قوانيني كه شامل خشونت و يا دخالت قهري قوه قضائيه باشد.

نداشتن منافات با نظرات مقام معظم رهبري ، سياستهاي كلان مجموعه حاكميت و قوانين كشور.

داراي سازو كاري متفاوت جهت رسيدن به يك اقتصاد آزاد عاري از دغدغه.

والاتر از همه با بررسي حداكثر يك هفته ميتوان مقبوليت اين طرح ، يا خلاف آن را تشخيص داد و نيازي به آزمون و خطا ندارد.  خيلي از راه حل هاي اقتصادي اما و اگر دارند ، يا در خيلي از طرح ها بايستي فقط چشم به آينده دوخت اما اين طرح به گونه اي است كه عقلا ، صاحب نظران و كارشناسان  پس از مطالعه آن ميزان كارآمدي آن را در آينده از هم اكنون تشخيص خواهند داد.

    ساده ترين گزينه براي آگاهي و حصول اطمينان از ميزان سودمندي يا ناكارآمدي آن ، انتشارجزئيات طرح خواهد بود فقط به دور از انصاف است كه پس از انتشار و اثبات كارآمدي ، سودمندي و مقبوليت ، بهايي به اينجانب پرداخت نگردد ، زيرا جهت اجراي چند طرح عام المنفه كه سالها در ذهن خود مي پرورانم  به جد خواهان آن هستم.

    جناب آقاي دكتر: آيا صاحب نظران اقتصادي و دولتمردان ما حاضرند باور نمايند ممكن است چنين طرحي به واقع قابل اجرا باشد؟ وآيا هيچ تضميني است  پس از انتشار و اثبات كارآمدي ،  بهاي آن پرداخت شود؟

     پس به ظاهر مراحل زير متصور است:

الف: قبول اين نكته براي دولتمردان محترم ، اگر به احتمال يك درصد طرح اينجانب آنگونه كه مدعي هستم قابل اجرا باشد ، سودمندي آن براي مردم وكشور تا چه ميزان ارزشمند است كه متقاعد شوند جهت آگاهي از صحت و سقم آن ، تضميني قابل قبول ارائه گردد تا بهاي آن پس از اثبات كارآمدي و قابل اجرا بودن به اينجانب پرداخت شود.

ب: با دريافت يك تضمين معتبر، اينجانب جزئيات طرح جامع خود را منتشرميكنم ، كه شامل :

هدايت نرخ برابري ارز ، به گونه اي كه ارز قابل ارائه از طرف دولت ، شركتهاي خصوصي يا خصولتي ، صادركننده حقيقي يا حقوقي ، نفتي و غيره با يك نرخ و به قيمت روز بازارباشد ، در بلند مدت پايدار بوده و هر ازگاهي اقتصاد ايران را دچار تلاطم ننموده ، و به احتمال زياد در اين مبحث جلوي رانت ها ، سودهاي سرشار و سواستفاده ها گرفته خواهد شود.

عرضه بنزين ، گازوئيل و ساير فراورده هاي نفتي ، آب  و برق و هر نوع كالا و خدمتي كه با يارانه دولتي عرضه مي شده ، با ارزش واقعي و به اضافه دريافت  ماليات ، كه تبعات اجتماعي آن نيز با توجه به منافع جانبي  بلا اثر شود  به گونه اي كه  كمترين مشكل  متوجه اقشار ضعيف و آسيب پذير گردد.

اعمال سود و بهره بانكي به عددهاي 2 و3 درصد يا حتي كمتر از آن  و تا حدودي كنترل سرمايه هاي سرگردان و نقدينگي افسار گسيخته ،  و به حداقل رساندن  اثرمخرب آن بر بازار.

ايجاد ثبات در اقتصاد كه خود پيش زمينه اي است جهت بهبود كسب و كار

و مواردي ديگر مانند كمك به  شفافيت در وصول ماليات  كه اگر به انتشار جزئيات طرح ختم گرديد  هم زمان به اطلاع همگان خواهد رسيد.

ج: احتمالا پس از انتشار توسط صاحبنظران اقتصادي و افكار عمومي مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت و با عنايت به اينكه جهت اجراي اين طرح برخي قوانين مرتبط موجود وهمچنين نياز به تصويب قوانيني جديد مي باشد ، اين نظرات قطعا در راي نمايندگان نافذ خواهد بود.

    همه ما از ابتكاراتي قابل تامل توسط برخي شهروندان  شنيده ايم ، كه باعث شگفتي همگان شده ، و  به شما اطمينان ميدهم اگر روزي اين راه حل را بشنويد شگفت زده خواهيد شد.

    در پايان متذكر ميشود مطلع هستم كه ارائه راه حل برای اقتصاد ایران ساده نیست و بدين سبب بر همگان مسجل شده كه به كل راه حلي وجود نخواهد داشت و قابل تامل اينكه اكثرا از مشكلات اقتصادي كلي گويي ميكنند و راه حل محكمه پسندي ارائه نمي دهند ، اینکه مداوم بگويیم کشور با مشکلات رو به رو است چیزی را حل نمی کند ، بدين لحاظ اظهار مي دارم  اينجانب نه ادعاي خاصي دارم و نه مدعي هستم كه مطلبي به من الهام شده بلكه اين طرح جامع ضمن سادگي شامل چند بخش است كه آنها را به هم متصل نمودم ، معما چو حل گشت آسان شود.    و من الله توفيق

   با آرزوي سلامتي و تقديم احترامات

   رضا طاهري نژاد

   كرمان -  19 آبان1397

 تصوير اصل نامه ها

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

بنام خدا

     جناب آقاي مهندس بيژن نامدار زنگنه مقام محترم وزارت نفت

     احتراما با اهدا سلام

     لازم است ابتدا به عرض برسانم ، مطلب ذيل ، هر چند به ظاهر غير قابل باور و خارج از تصور به نظر مي رسد ، اما حقيقتاً قابل اجرا و عين واقعيت است.

      و آن اينكه اينجانب به راه حل جامعي رسيدم كه در بخشي از آن ميتوان كليه فراورده هاي نفتي را بدون يارانه به اضافه دريافت ماليات عرضه نمود و با توجه به منافع جانبي كه عموم مردم بواسطه اين طرح بهره مند خواهند شد ، فاقد تورم در حالت عادي  و عاري از تبعات اجتماعي بوده وكمترين مشكل متوجه اقشار ضعيف و آسيب پذير خواهد بود.

     این روزها همه مسئولین نگران افزایش میزان مصرف بنزین در کشور هستند ، و بر این باورند مصرف روزانه بنزین در کشور روند صعودی داشته وآژیر خطردر مصرف بنزين برای کشور به صدا درآمده است ؛ به طوریکه مقام معظم رهبری نیز به آن واکنش نشان داده و به وزارت نفت دستور دادند تا موضوع کاهش مصرف بنزین را پیگیری کند. ايشان در دیدار 7 شهریور 1397 با هیأت دولت فرمودند: یکی از مشکلات بزرگ ما در داخل کشور بد استفاده کردن از ظرفیت‌های داخلی و مصرف بالای بنزین است.

      از زمانهای بسیار قدیم بشر با نفت و گاز آشنایی داشته و از آن استفاده  می‌کرده ، در دایره المعارف لاروس آمده است  نخستین چاه نفت به فرمان داریوش شاه هخامنشی دراستان شوش حفاری شده است. کاوش های باستان شناسی نشان داده است که مردم کشور ایران حدوداً پنج هزار سال قبل از قیر برای تهیه ملات و اندود کردن کشتی ها و همچنین از نفت برای ایجاد روشنایی و درمان بعضی از امراض استفاده می کرده اند. هردوت تاریخ نویس یونانی دنیای باستان در کتاب خود چگونگی استخراج نفت را در ایران شرح داده است، به گفته وی در مكاني به نام اردریکا در نزدیکی شوش ، نفت و آب نمک را از چاهي به کمک چرخ و دلو استخراج کرده و در حوضچه های سرباز نزدیک آن میریختند تا مواد سبک نفت تبخیر شده و از قیر و نمک سفت شده استفاده می کردند.

      در دنياي امروز اولين چاه نفت جهان در تاریخ 27 اوت 1859 میلادی در ایالت پنسیلوانیای آمریکا و روز 5 خرداد سال 1287 هجري شمسي در ايران حفر وبه نفت رسید و در آن زمان كمتر كسي حدس ميزد که تمام معادلات سیاسی و اقتصادی دنیا را تحت شعاع قرار دهد و مهمتر از آن وابستگي مفرطي است كه برخي كشورهاي نفت خيز به درآمدهاي آن مبتلا گرديده اند.

     اكثر كشورهايي كه نفت ندارند ، از منافعي كه بواسطه نفت بهره مند شدند ، به دلايل گوناگون بسيار بيشتر از كشورهاي نفت خيز بوده اما كشورهاي داراي منابع نفت ، جدا از خام فروشي ، به عينه اسراف و اتلاف منابع  با اين نگرش منفي كه ما روي درياي نفت خوابيده ايم را در بيشتر اين كشورها و خصوصا كشور خودمان شاهديم.

      عجیب است ، میزان مصرف (نفت،گاز، و بنزین و...) در کشور از کل اتحادیه اروپا و پرجمعیت ترین کشور جهان یعنی چین با جمعیتی حدود یک میلیلارد و سیصد میلیون نفر بیش تر است ! به عبارت ساده ترسرانه مصرف  انرژی هر ایرانی چندين برابر یک چینی وحدود ده برابر یک اروپایی  است! ایران از نظر ارائه بنزین ارزان جزو اولين ها و از نظر میزان یارانه پرداختی به این کالا نخستین کشوردر میان کشورهای جهان است ، مقایسه مصرف بنزین در ایران و ترکیه از این نظر مقایسه ای جالب است که تعداد جمعیت دو کشور و تعداد خودروهای سبک دو کشور، تقریبا یکسان است. اما در ایران ، 10 برابر ترکیه بنزین مصرف می شود.

      طبق اعلام دولت در نیمه مهرماه سال جاری ، ایرانی‌ها در هر ساعت 3 میلیون و 790 هزار لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این رقم تقریباً 6 برابر میانگین مصرف بنزین در جهان است. کارشناسان یکی از دلایل مصرف بی‌رویه وبالای بنزین در ايران را قیمت آن می‌دانند ، هرچند درحال حاضر تولید بنزین در کشور پاسخگوی نیاز مردم بوده و ایران دیگر وارد کننده بنزین نیست اما روند رو به رشد مصرف سوخت ، تبعات ناگوار و هزينه هايي سربار برای کشور به همراه خواهد داشت ،  ميزان رشد مصرف بنزين به حدي است که راه اندازي پالايشگاه ستاره خليج فارس که بزرگ ترين پالايشگاه ميعانات گازي خاورميانه به شمار مي رود نيز شايد نتواند در آينده نزديک پاسخگوي اين نياز رو به گسترش باشد.

      قیمت فعلي هر لیتر بنزین در داخل کشور حتي از سایر هزینه‌ها نظیر حمل و نگهداری و ... نیز پایین تر است که نشانگر این است که دولت به ازای مصرف هر لیتر بنزین در کشور متحمل هزینه بالای پرداخت یارانه میشود. همین یارانه نیز سبب شده ، ايران از جهت قیمت بنزین جزو رکوردداران ارزانی در جهان قرار گیرد. اگر قیمت بنزین را با همان دلار دولتی نیز محاسبه کنیم و با توجه به هزینه‌های جانبی و با در نظر گرفتن قیمت فروش هر لیتر هزار تومان در کشور، ‌ مشخص میشود که دولت روزانه  قريب به صد میلیارد تومان بابت یارانه مصرفی بنزین پرداخت می‌کند ، شکی نیست بخش بسیار زیادی از یارانه‌ای که دولت برای مصرف بنزین می‌دهد، در مرحله اول به جیب قاچاقچیان سوخت و در مرحله بعد به جیب افراد متمول و ثروتمندانی می‌رود که هرکدام چندین خودرو دارند. افرادی که هرچه بیشتر مصرف کنند بیشتر یارانه می‌گیرند و در طرف مقابل پول زیادی هم از جیب مردم مستضعف برای پرداخت این یارانه برداشت میشود.

    از مباحث مطرح و جدي در مصرف بي رويه سوخت آلودگي هوا در اين مقوله است ، سوخت ارزان هيچ انگيزه اي در خودرو سازان جهت ساخت موتور بهينه با سوخت و آلودگي كمتر و همچنين خريداران ايجاد نخواهد نمود ، خودروسازان ایرانی با اینکه از سال 1342 پا به عرصه حیات گذاشته‌اند از یارانه سوخت ارزان بهره برده و همواره فشارهای سهمگینی را در بخش بهداشت ، درمان و آلودگی محیط زیست به دولت‌ها وارد کرده‌اند. تصور شود اگر در شهرهای بزرگ مثل تهران فقط روزی یک میلیون لیتر کاهش مصرف باشد به هوا و زندگی مردم چه کمکي خواهد شد.

   اختلاف نجومي قيمت بنزين با كشورهاي همسايه و مبحث قاچاق سوخت :     بنزين و گازوئيل سال هاست به علت ارزاني ، از ايران به کشورهاي همسايه قاچاق مي شود اما امسال با افزايش قيمت ارز ، فاصله قيمتي سوخت در داخل و خارج از کشور بشدت افزايش يافته و سود قاچاق را چند برابر کرده است ، در واقع یارانه‌ای که باعث اختلاف قیمت واقعی بنزین با نرخ فروش آن درکشورهای همسایه میشود ، سود فراواني برای قاچاقچیان به همراه دارد و بازار جذابی برای این گروه ایجاد کرده است. براساس شنيده ها میزان قاچاق روزانه بنزین از کشور به 20 میلیون لیتر می‌رسد که به اندازه مصرف روزانه حداقل ۵ کشور نظیر پرتغال، نروژ، چک، سوئیس و ترکیه است.  

   100,000,000,000 تومان خسارت روزانه قاچاق بنزين:   اگر به جاي قاچاق 20 ميليون ليتري بنزين، اين حجم فرآورده توسط دولت صادر مي شد روزانه درآمدي حدوداً 100 ميليارد توماني نصيب کشور مي شد و اين چه تناسبي با عدالت دارد؟  لطفا تصور فرماييد جدا از يارانه پرداختي ، اسراف در مصرف و پيامد منفي در محيط زيست ، تنها همين اين مبلغ ناشي از قاچاق سوخت تا چه ميزان ميتوانست براي هدف دولت درخصوص عدالت اجتماعي مفيد باشد. در اين ميان موضوعي كه حتما بايستي مد نظر قرارگيرد ، بي شك اكثريت شهروندان ايراني كه به نوعي در قاچاق سوخت نقش دارند ، هيچ  تمايلي به كسب درآمد با اين روش نداشته و اصولا هيچ فردي حاضر نيست سرمايه هاي كشورش به تاراج رود ، بلكه شرايط به گونه اي پيش رفته كه خواسته يا ناخواسته بدين سو هدايت شده اند. و نكته مهم ديگر اينكه مرزنشينان هر كشور ، بسيار محترم و باعث فخر ، امنيت و نعمت براي آن كشورند و تدبير دولتها بايد به گونه اي باشد كه حتي تعداد بسيار معدودي هم از اين عزيزان به كسب درآمد به روشهاي اينچنيني يا مشابه كولبري متمايل نشوند. كارشناسان معمولا برای مقابله با قاچاق سوخت و مصرف بی رویه آن دو راه حل پیشنهاد مي دهند: نخست افزایش قيمت و دوم استفاده از کارت های سوخت جهت مدیریت مصرف ، در این میان ، ونزوئلا که ارزان ترین بنزین را در سطح جهان عرضه می کند ، به تازگی تصمیم گرفته است که راه حل اول را برای جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه خود به اجرا درآورد.  رئیس جمهور ونزوئلا در یک سخنرانی تلویزیونی در 23 مرداد 1397 گفت: باید قیمت بنزین یارانه ای داخلی را به سطح بین المللی افزایش دهیم تا از میلیاردها دلار ضرر سالانه قاچاق سوخت جلوگیری شود. با افزایش قیمت بنزین در ونزوئلا ، ایران به کشوری تبدیل خواهد شد که ارزان ترین بنزین در سطح جهان را عرضه خواهد کرد ، اما اكثر صاحب نظران و كارشناسان اقتصادي معتقدند در شرايط کنوني ، پنج برابر کردن قيمت بنزين هم نمي تواند مانع قاچاق شود چراکه در آن سوي مرزها بنزين بالاي ده هزار تومان خريدار دارد ، بنابراين تا زماني که اين فاصله قيمتي جذاب وجود دارد نمي توان مانع قاچاق آن شد. اين در حالي است که تنها دو برابر کردن قيمت بنزين آثار تورمي وحشتناکي بر جامعه تحميل خواهد نمود و هم اکنون نمی توان راهکار اول را اجرا نمود ، چون با افزایش بهای بنزین ، قیمت بیشتر محصولات نیز افزایش می یابد و جامعه کشش افزایش قیمت دوباره کالاها را نخواهد داشت ، بنابراین ، توصيه به راه حل دوم جهت جلوگیری از قاچاق بنزین مي کنند ، کارت سوخت هم مشكلات عديده اي دارد منجمله این که سهمیه سوخت یارانه ای به حساب دارندگان خودرو ریخته می شود و نه اشخاص ، درنتیجه فقط خانوارها وافرادي که وسیله نقلیه دارند از مزیت يارانه قابل توجه بنزين بهره‌مند می‌شوند ، اتومبيل بيشتر مساوي است با يارانه بيشتر ، اينجانب در دولت قبل ، زمان اعمال سهميه بندي بنزين ، عنوان نمودم سهميه بنزين بايد به خانوار تعلق گيرد حتي خانوارهاي بدون خودرو، منجمله تاكسي و وانت هم نبايد سهميه خاص داشته باشند و افزايش نرخ كرايه با توجه به سهميه اختصاص داده شده به خانوار جبران شود ، زيرا برخي از تاكسي صرفا جهت دريافت سهميه سوخت استفاده نمودند و برخي مانند خودروهاي شخصي بدون سهميه سوخت ، اقدام به جابجايي مسافر مي كنند.

    در اين ميان از همه مهمتر بحث قدرت خريد و سطح درآمد مردم و آثار تورمي شديد آن نيز هميشه بايد مد نظر قرار گيرد ، دولتها در سالهاي اخير سعي نمودند قيمت بنزين را تا حدودي به قيمت واقعي آن نزديك نمايند اما هيچگاه پايدار و داراي ثبات نبوده وضمن روبرو شدن با بحرانهاي ارزي و افزايش نرخ ارز ، دوباره برگشتيم به پله اول ، وبه همين جهت به بن بست رسيده و مدتها تا بهبودي نسبي سطح درآمد عوام ، واقعي سازي قيمت سوخت به تعويق مي افتد و پس از كش و قوس هاي طولاني وقتي به يك قيمت نسبتا منطقي تر ميرسند مجدد بحران ارزي جديد و به قول ضرب المثل معروف همان آش و همان كاسه.

    همه اقتصادانان وكارشناسان متفق القول اند كه واقعي سازي قيمت همه كالاها و خدمات ، سپردن بازار ارز به عرضه و تقاضا و عدم پرداخت يارانه تنها راه حل اقتصاد ايران است اما چگونه ممكن است پايدار، باثبات و مستمر باشد؟

     `

    قريب شش سال و خصوصا در يك سال اخير تمامي جوانب آن را سنجيده كه حداقل از ديد اينجانب قابل انجام است ، در هيچ نظريه اي از اين طرح  نديدم و هر چند بي نقص هم نيست  ،  اما منافع عمومي آن  به  كاستي احتمالي، بسيار برتري دارد.

    هر كالا و خدمتي ارزش و بهايي دارد ، منجمله ارائه يك طرح كه معمولا به حق مالكيت فكري ناميده مي شود.

     يك ایده ارزشمند بايد سه شرط داشته باشد:

جدید

قابل کاربرد

دارای خلاقیت،ابتکار و نوآوری ،

كه اين طرح هر سه مورد را دارا است.

   سؤال اينجاست : اولاً واقعي سازي قيمت فراورده هاي نفتي تا چه ميزان براي اقتصاد كشور مفيد است؟ ثانياً جدا از ارزش معنوي آن ، اگر صرفاً اين بخش از طرح به عنوان حق مالكيت فكري و از جنبه مادي بابت يك ايده ارزشمند قيمت گذاري شود چه بهايي خواهد داشت؟

    از نقاط قوت اين طرح جامع ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود.

ديده شدن عدالت اجتماعي در آن.

ثبات وپايداري در آينده.

سادگي و قابل درك بودن براي اكثريت جامعه.

رضايت هم زمان حاكميت ، دولت و مردم.

بدون تبعات اجتماعي ، به گونه اي كه كمترين مشكل  متوجه اقشار ضعيف و آسيب پذير خواهد بود .

بدون نياز به قوانيني كه شامل خشونت و يا دخالت قهري قوه قضائيه باشد.

نداشتن منافات با نظرات مقام معظم رهبري ، سياستهاي كلان مجموعه حاكميت و قوانين كشور.

داراي سازو كاري متفاوت جهت رسيدن به يك اقتصاد آزاد عاري از دغدغه.

والاتر از همه با بررسي حداكثر يك هفته ميتوان مقبوليت اين طرح ، يا خلاف آن را تشخيص داد و نيازي به آزمون و خطا ندارد.  خيلي از راه حل هاي اقتصادي اما و اگر دارند ، يا در خيلي از طرح ها بايستي فقط چشم به آينده دوخت اما اين طرح به گونه اي است كه عقلا ، صاحب نظران و كارشناسان  پس از مطالعه آن ميزان كارآمدي آن را در آينده از هم اكنون تشخيص خواهند داد.

      ساده ترين گزينه براي آگاهي و حصول اطمينان از ميزان سودمندي يا ناكارآمدي آن ، انتشارجزئيات طرح خواهد بود فقط به دور از انصاف است كه پس از انتشار و اثبات كارآمدي ، سودمندي و مقبوليت ، بهايي به اينجانب پرداخت نگردد ، زيرا جهت اجراي چند طرح عام المنفه كه سالها در ذهن خود مي پرورانم  به جد  خواهان  آن هستم.

    جناب آقاي مهندس : آيا صاحب نظران اقتصادي و دولتمردان ما حاضرند باور نمايند ممكن است چنين طرحي به واقع قابل اجرا باشد؟ وآيا هيچ تضميني است  پس از انتشار و اثبات كارآمدي ،  بهاي آن پرداخت شود؟

     پس به ظاهر مراحل زير متصور است:

الف: قبول اين نكته براي دولتمردان محترم ، اگر به احتمال يك درصد طرح اينجانب آنگونه كه مدعي هستم قابل اجرا باشد ، سودمندي آن براي مردم وكشور تا چه ميزان ارزشمند است كه متقاعد شوند جهت آگاهي از صحت و سقم آن ، تضميني قابل قبول ارائه گردد تا بهاي آن پس از انتشار ، اثبات كارآمدي و قابل اجرا بودن به اينجانب پرداخت شود.

ب: با دريافت يك تضمين معتبر، اينجانب جزئيات طرح جامع خود را منتشرميكنم ، كه شامل :

هدايت نرخ برابري ارز ، به گونه اي كه ارز قابل ارائه از طرف دولت ، شركتهاي خصوصي يا خصولتي ، صادركننده حقيقي يا حقوقي ، نفتي و غيره با يك نرخ و به قيمت روز بازارباشد ، در بلند مدت پايدار بوده و هر ازگاهي اقتصاد ايران را دچار تلاطم ننموده ، و به احتمال زياد در اين مبحث جلوي رانت ها ، سودهاي سرشار و سواستفاده ها گرفته خواهد شود.

عرضه بنزين ، گازوئيل و ساير فراورده هاي نفتي ، آب  و برق و هر نوع كالا و خدمتي كه با يارانه دولتي عرضه مي شده ، با ارزش واقعي و به اضافه دريافت  ماليات ، كه تبعات اجتماعي آن نيز با توجه به منافع جانبي  بلا اثر شود  به گونه اي كه  كمترين مشكل  متوجه اقشار ضعيف و آسيب پذير گردد.

اعمال سود و بهره بانكي به عددهاي 2 و3 درصد يا حتي كمتر از آن  و تا حدودي كنترل سرمايه هاي سرگردان و نقدينگي افسار گسيخته ،  و به حداقل رساندن  اثرمخرب آن بر بازار.

ايجاد ثبات در اقتصاد كه خود پيش زمينه اي است جهت بهبود كسب و كار

و مواردي ديگر مانند كمك به  شفافيت در وصول ماليات  كه اگر به انتشار جزئيات طرح ختم گرديد  هم زمان به اطلاع همگان خواهد رسيد.

ج: احتمالا پس از انتشار توسط صاحبنظران اقتصادي و افكار عمومي مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت و با عنايت به اينكه جهت اجراي اين طرح برخي قوانين مرتبط موجود وهمچنين نياز به تصويب قوانيني جديد مي باشد ، اين نظرات قطعا در راي نمايندگان نافذ خواهد بود.

    همه ما از ابتكاراتي قابل تامل توسط برخي شهروندان  شنيده ايم ، كه باعث شگفتي همگان شده ، و  به شما اطمينان ميدهم اگر روزي اين راه حل را بشنويد شگفت زده خواهيد شد.

    در پايان متذكر ميشود مطلع هستم كه ارائه راه حل برای اقتصاد ایران ساده نیست و بدين سبب بر همگان مسجل شده كه به كل راه حلي وجود نخواهد داشت و قابل تامل اينكه اكثرا از مشكلات اقتصادي كلي گويي ميكنند و راه حل محكمه پسندي ارائه نمي دهند ، اینکه مداوم بگويیم کشور با مشکلات رو به رو است چیزی را حل نمی کند ، بدين لحاظ اظهار مي دارم  اينجانب نه ادعاي خاصي دارم و نه مدعي هستم كه مطلبي به من الهام شده بلكه اين طرح جامع ضمن سادگي شامل چند بخش است كه آنها را به هم متصل نمودم ، معما چو حل گشت آسان شود.    و من الله توفيق

با آرزوي سلامتي و تقديم احترامات

رضا طاهري نژاد

كرمان -  19 آبان 1397

  تصوير اصل نامه ها

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

بنام خدا

     جناب آقاي دكتر همتي رياست محترم بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران

     احتراما با سلام

     لازم است ابتدا به عرض برسانم ، مطلب ذيل ، هر چند به ظاهر غير قابل باور و خارج از تصور به نظر مي رسد ، اما حقيقتاً قابل اجرا و عين واقعيت است.

     و آن اينكه اينجانب به راه حلي رسيدم كه در بخشي از آن ميتوان سود سپرده و بهره بانكي در ايران را  به حدود 2 و 3  درصد كاهش داد.

      سالها است بحث سود سپرده و بهره وامهاي  بانكي در محافل اقتصادي و به خصوص  مراكز مذهبي ايران در جريان است اما به دلايل گوناگون تا كنون راه حلي براي آن متصور نبوده ، در اين خصوص برخي معتقد به نرخ سود و بهره بالا در ايران هستند  و تا آنجا پيش رفته كه بانكهاي ايران را ربا خوار و در نتيجه دشمن خدا معرفي مي كنند و در مقابل عده اي با توجه به تورم ، ميزان سود و بهره را حتي منفي به حساب مي آورند، كه هر دوي آن براي يك اقتصاد پويا توصيه نمي گردد ، نرخ سود وبهره ، زياد و يا منفی می‌تواند در کوتاه و بلندمدت پیامدهای مالی جدی به همراه داشته باشد.

      نكته اي جالب و قابل تاًمل از ديدگاه عمومي : در حال حاضر با نرخ رسمي بانك مركزي  سود بانكي و بهره وام در ايران كه مدعي بانكداري بدون ربا هستيم 15 و 18 درصد است ، كه در مقايسه با نرخهاي (زير يك درصد تا 4% بسياري از كشورهاي جهان ) غير قابل درك مي باشد ، متقاضيان تسهيلات هنگام دريافت وام،  بهره 18% را با بهره يك درصد  بانكهاي برخي كشورها مقايسه ميكنند! افرادي هم كه در بانكها سپرده گذاري نمودند سود 15% را با توجه به تورم هاي ناگهاني كه نمونه اي از آن را اخيرا شاهديم بسيار ناچيز مي دانند!

     در برخی کشورها این سود آنقدرپايین و حتي منفي است که مردم ترجیح می‌دهند  پولشان را در بانک‌ها قرارندهند بلکه سراغ منابع سرمایه‌ای دیگر بروند، وقتی پول در حجم گسترده‌ای به بانک برود به تولید آسیب می‌رسد و درواقع برای فرآیند تولید ، پول چندانی باقی نمی‌ماند و این باعث می‌شود رشد اقتصادی یک کشور تحت تاثیر قرار گیرد اما در ايران به دلايل گوناگون خصوصا تورم و آثار مخربي كه پول ، نقدينگي و سرمايه  بر ساير بازارها خصوصا ارز دارد هميشه به اجبار سياست بانك مركزي بر بالا بودن نرخ سود و در نتيجه جذب پول به سمت بانك بوده و در يك چرخه معيوب قرار گرفتيم ، یعنی اگر تورم  بالا باشد سود سپرده هم بالا می‌رود چون اگر بالا نباشد مردم پول‌شان را در بانک‌ها پس‌انداز نمی‌کنند و نقدینگی بالا می‌رود. وقتی پول نقد دست مردم زیاد باشد تورم ایجاد می‌شود. از آن سو اگر تورم پایین و سود سپرده بالا باشد، برعکس می‌شود و این‌بار همه پول‌ها سر از حساب‌های بانکی درمی‌آورد. اینگونه دیگر خبری از چرخش اقتصاد و رونق تولید نخواهد بود.

    مهمترین اهداف دولتها، رسیدن به رشد اقتصادی و تحقق عدالت اجتماعی است و آيا در اين چند سال ما به واقع به عدالت اجتماعي نزديك شده يا از آن دور شديم؟

     متناسب بودن سود سپرده بانکی با تورم نکته مهمی است که بانک‌های مرکزی کشورها به آن توجه می‌کنند در کشور ما ایران بحث بر سر پایین آوردن سود سپرده بانکی هراز گاهي مطرح شده و هر چند وقت یک بار بانک مرکزی تلاش می‌کند نرخ سود را پایین بیاورد و تاحدی نیز موفق می‌شود اما با سرازير شدن نقدينگي به ساير بازارها آثار منفي به جاي مي گذارد، نقدينگي و سرمايه هايي كه اكثراً به نام سرگردان ميشناسند اما نظر بنده كاملا برعكس است اين سرمايه ها نه تنها سرگردان نيستند بلكه هوشمندانه به مثابه اهرم يا نيرويي قدرتمند در دست عده اي آماده به شكار نقدينگيهاي بيشتر براي صاحبانشان هستند بدينصورت كه در مواقعي كه بازار آرام است در حسابهاي بانكي خوابيده و از آن سود دريافت ميكنند و در كمين وگوش به فرمان تا در هنگام بحرانها فعال شوند ، و در زمانهايي مانند بحران ارزي اخير از بانك بيرون آمده و خود باعث تشديد چند برابر بحران ميگردند ، ابتدا با خريد ارز و سكه و فروش با سود فراوان و پس از مدتي ابتدا كالاهاي خارجي و بعد كالاهاي ايراني و فروش آن در زمان لازم با سودهاي كلان.   و پس از اتمام ماموريت و چند برابر نمودن همين سرمايه مجدد به بانكها سرازير ميشوند و دريافت سود و ....

دو نكته در اين مبحث به صورتي جدي بايد مد نظر قرار گيرد

در چنين بحرانها و افزايش نرخ ارز و به طبع آن تورم نوبتي ، مبالغ كلاني كه باعث افزايش اين نقدينگي و سرمايه ها ميگردد پولهايي است كه از جيب من و شما و كارگر و كارمند و كاسب و كارفرما وخويش فرما و اكثريت همين مردم به جيب آن عده بسيار اندك مي رود.

شايد اكثريت اين اشخاص هم هيچ تمايلي به افزايش سرمايه خود با اين روش نداشته باشند بلكه شرايط به گونه اي  پيش رفته كه خواسته يا ناخواسته بدين سو سوق داده شده اند ، و اصولا در چنين شرايطي خصلت سرمايه و نقدينگي هاي افسار گسيخته به جاي جذب در صنعت به فكر بلعيدن سرمايه جديد و بزرگترشدن هستند.

     آنروي سكه را هم ببينيم ، حجم بالاي نقدينگي همانگونه كه ميتواند براي اقتصادهاي بزرگتر از ما هم خطر آفرين باشد اگر به خوبي هدايت شود ميتواند عامل مهمي جهت رونق اقتصادي گردد وحتما مستحضریدکه نظام مالی یک کشور جهت پيشرفت سريع تر بايد ثبات داشته باشد ، و اين دقيقا  نكته اي است كه به راه حل آن رسيدم ، يعني پس از اجراي طرح پيشنهادي اينجانب و سياستهاي كنترلي دولت بر بازارهايي مانند زمين ، صاحبان اين سرمايه ها يا بايد به سود ناچيز بانكها قانع باشند  و يا اگر تمايل  به افزايش سود بيشتردارند سرمايه خود را به سمت توليد و يا صادرات هدايت نمايند ،   بدين معني كه ديگر ورود چنين سرمايه هايي به بازارهايي مانند ارز و سكه و كالاي توليد داخل يا وارداتي توجيهي نخواهد داشت .

       البته اين خود بخشي از يك طرح جامع است ، كه با انجام يك فرايند نه چندان پيچيده ،  مجموعه اي از اصلاحات اقتصادي را در ابعاد مختلف شامل خواهد شد ،  منجمله واقعي سازي قيمت فراورده هاي نفتي ، نكته مهم اينكه براي تاثيرگذاري بايستي حتما تمامي بخشها مانند ستونهاي يك ساختمان هم زمان اجرا شود تا بتوان به بهترين نتيجه دست يافت. و مهمتر از آن ، موجب نارضايتي سرمايه دار و يا هيچ قشري از جمعيت ايران نخواهد بود.

       لازم به ذكر است قريب شش سال و خصوصا در يك سال اخير تمامي جوانب را سنجيده كه حداقل از ديد اينجانب قابل انجام است ، در هيچ نظريه اي از اين طرح  نديدم  هر چند بي نقص هم نيست  ،  اما منافع عمومي آن  به  كاستي احتمالي، بسيار برتري دارد.

    هر كالا و خدمتي ارزش و بهايي دارد ، منجمله ارائه يك طرح كه معمولا به حق مالكيت فكري ناميده مي شود.

     يك ایده ارزشمند بايد سه شرط داشته باشد:

جدید

قابل کاربرد

دارای خلاقیت،ابتکار و نوآوری ،

كه اين طرح هر سه مورد را دارا است.

     جهت سنجش بهتر ارزش اين طرح ، حضرتعالي تصور فرمائيد اگرفقط بخش مرتبط با عرضه مواد سوختي مانند بنزين در اين طرح به واقع قابل اجرا و اين مواد بدون يارانه به ارزش واقعي عرضه گردند به گونه اي كه بدون تبعات اجتماعي بوده وكمترين مشكل  متوجه اقشار ضعيف و آسيب پذير گردد ، دولت و خصوصاً مردم نيز با توجه به منافع جانبي اين طرح ، ازآن رضايت داشته باشند

 اولاً تا چه ميزان براي اقتصاد كشور مفيد است؟

 ثانياً جدا از ارزش معنوي آن ، اگر صرفاً اين بخش از طرح به عنوان حق مالكيت فكري و از جنبه مادي بابت يك ايده ارزشمند قيمت گذاري شود چه بهايي خواهد داشت؟

    از نقاط قوت اين طرح جامع ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود.

ديده شدن عدالت اجتماعي در آن.

ثبات وپايداري در آينده.

سادگي و قابل درك بودن براي اكثريت جامعه.

رضايت هم زمان حاكميت ، دولت و مردم.

بدون تبعات اجتماعي ، به گونه اي كه كمترين مشكل  متوجه اقشار ضعيف و آسيب پذير خواهد بود .

بدون نياز به قوانيني كه شامل خشونت و يا دخالت قهري قوه قضائيه باشد.

نداشتن منافات با نظرات مقام معظم رهبري ، سياستهاي كلان مجموعه حاكميت و قوانين كشور.

داراي سازو كاري متفاوت جهت رسيدن به يك اقتصاد آزاد عاري از دغدغه.

والاتر از همه با بررسي حداكثر يك هفته ميتوان مقبوليت اين طرح ، يا خلاف آن را تشخيص داد و نيازي به آزمون و خطا ندارد.  خيلي از راه حل هاي اقتصادي اما و اگر دارند ، يا در خيلي از طرح ها بايستي فقط چشم به آينده دوخت اما اين طرح به گونه اي است كه عقلا ، صاحب نظران و كارشناسان  پس از مطالعه آن ميزان كارآمدي آن را در آينده از هم اكنون تشخيص خواهند داد.

      ساده ترين گزينه براي آگاهي و حصول اطمينان از ميزان سودمندي يا ناكارآمدي آن ، انتشارجزئيات طرح خواهد بود فقط به دور از انصاف است كه پس از انتشار و اثبات كارآمدي ، سودمندي و مقبوليت ، بهايي به اينجانب پرداخت نگردد ، زيرا جهت اجراي چند طرح عام المنفه كه سالها در ذهن خود مي پرورانم  به جد خواهان آن هستم.

    جناب آقاي دكتر: آيا صاحب نظران اقتصادي و دولتمردان ما حاضرند باور نمايند ممكن است چنين طرحي به واقع قابل اجرا باشد؟ وآيا هيچ تضميني است  پس از انتشار و اثبات كارآمدي ،  بهاي آن پرداخت شود؟

     پس به ظاهر مراحل زير متصور است:

الف: قبول اين نكته براي دولتمردان محترم ، اگر به احتمال يك درصد طرح اينجانب آنگونه كه مدعي هستم قابل اجرا باشد ، سودمندي آن براي مردم وكشور تا چه ميزان ارزشمند است كه متقاعد شوند جهت آگاهي از صحت و سقم آن ، تضميني قابل قبول ارائه گردد تا بهاي آن پس از اثبات كارآمدي و قابل اجرا بودن به اينجانب پرداخت شود.

ب: با دريافت يك تضمين معتبر، اينجانب جزئيات طرح جامع خود را منتشرميكنم ، كه شامل :

هدايت نرخ برابري ارز ، به گونه اي كه ارز قابل ارائه از طرف دولت ، شركتهاي خصوصي يا خصولتي ، صادركننده حقيقي يا حقوقي ، نفتي و غيره با يك نرخ و به قيمت روز بازارباشد ، در بلند مدت پايدار بوده و هر ازگاهي اقتصاد ايران را دچار تلاطم ننموده ، و به احتمال زياد در اين مبحث جلوي رانت ها ، سودهاي سرشار و سواستفاده ها گرفته خواهد شود.

عرضه بنزين ، گازوئيل و ساير فراورده هاي نفتي ، آب  و برق و هر نوع كالا و خدمتي كه با يارانه دولتي عرضه مي شده ، با ارزش واقعي و به اضافه دريافت  ماليات ، كه تبعات اجتماعي آن نيز با توجه به منافع جانبي  بلا اثر شود  به گونه اي كه  كمترين مشكل  متوجه اقشار ضعيف و آسيب پذير گردد.

اعمال سود و بهره بانكي به عددهاي 2 و3 درصد يا حتي كمتر از آن  و تا حدودي كنترل سرمايه هاي سرگردان و نقدينگي افسار گسيخته ،  و به حداقل رساندن  اثرمخرب آن بر بازار.

ايجاد ثبات در اقتصاد كه خود پيش زمينه اي است جهت بهبود كسب و كار

و مواردي ديگر مانند كمك به  شفافيت در وصول ماليات  كه اگر به انتشار جزئيات طرح ختم گرديد  هم زمان به اطلاع همگان خواهد رسيد.

ج: احتمالا پس از انتشار توسط صاحبنظران اقتصادي و افكار عمومي مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت و با عنايت به اينكه جهت اجراي اين طرح برخي قوانين مرتبط موجود وهمچنين نياز به تصويب قوانيني جديد مي باشد ، اين نظرات قطعا در راي نمايندگان نافذ خواهد بود.

    همه ما از ابتكاراتي قابل تامل توسط برخي شهروندان  شنيده ايم ، كه باعث شگفتي همگان شده ، و  به شما اطمينان ميدهم اگر روزي اين راه حل را بشنويد شگفت زده خواهيد شد.

    در پايان متذكر ميشود مطلع هستم كه ارائه راه حل برای اقتصاد ایران ساده نیست و بدين سبب بر همگان مسجل شده كه به كل راه حلي وجود نخواهد داشت و قابل تامل اينكه اكثرا از مشكلات اقتصادي كلي گويي ميكنند و راه حل محكمه پسندي ارائه نمي دهند ، اینکه مداوم بگويیم کشور با مشکلات رو به رو است چیزی را حل نمی کند ، بدين لحاظ اظهار مي دارم  اينجانب نه ادعاي خاصي دارم و نه مدعي هستم كه مطلبي به من الهام شده بلكه اين طرح جامع ضمن سادگي شامل چند بخش است كه آنها را به هم متصل نمودم ، معما چو حل گشت آسان شود.    و من الله توفيق

با آرزوي سلامتي و تقديم احترامات

رضا طاهري نژاد

كرمان -  19 آبان 1397

  تصوير اصل نامه ها

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رسيد پست

 

 

 

بازگشت به صفحه اصلی